Профорієнтація
Ще ніколи я не розповідала, як саме працює методика профорієнтації, бо до застосування вона дуже складна й потребує багаторічного практичного досвіду.
Детектування проводиться шляхом аналізу фото або коротесенького відео зображення людини (до 20 секунд). Під час аналізу беруться до уваги такі системні напрямки, як морфоскопія (родимки), зонування анфасу, нахилів профілю, зморшок секторів мімічних складок, градусні нахили окремих зон обличчя, шрами, зміни різної природи (травми, операції, хвороби) та тургори, що сконцентровані у мімічних та мікромімічних реакціях мʼязів обличчя, постаті, частин тіла (конституції), образу дії (від візуальної поведінки до результату дії). Також аналізуються «продовжені дії» – це коли психовізуальні маркери дій повноцінно встановлені й придатні для експертизи (як може розмахувати рукою, йти, сидіти, нахилитися тощо).
Що саме відбувається під час аналізу? Річ у тім, що схильності, спадкові маркери й тяги, спадковий досвід (досвід РНК й ДНК) має певні прояви на обличчі навіть у перші хвилини життя малюка. Можна побачити схильність до накопичення, жадібність, схильність до мов, наполегливість, лідерський блок якостей (!) вже у перші три години після народження, якщо знати як і на що дивитися. У півтора–два роки – садистський блок й нахили страхів, слабких місць та перспектив розвитку навичок в майбутніх реалізаціях та сферах (тип мислення та потяги до справ, групи зацікавленостей щодо отримання інформації й попит до практичних реалізацій, спорту, витривалості й наснаги тощо). Таким чином, до 6–7 років маємо повну картину розвитку дитини й що важливо – наявні проблемні питання, з якими треба працювати. А десь до 10 років профорієнтація повністю скомпонована. У 14 у вас вже є повноцінна сформована особистість, як у профілі діяльності, так і набором людських та лідерських якостей. Ну і додається група «пошуків самореалізації» на практиці.
Профайлинг – інструмент глибинного підходу до будь-якого питання, має обґрунтування з багатьох сфер. Тому саме цей інструмент остаточно дасть вам відповідь на питання щодо профорієнтації найбільш розгорнуто та акцентно. Тому батьки самі корегують напрямок, який їм потрібно у дитині зʼясувати. Кожна ситуація окрема й унікальна. А робота профайлера завжди точкова.
Дуже важливою складовою профорієнтації, безперечно, є особи батьків. Саме вони або підтримують чи нехтують уподобаннями дитини, або радять чи штовхають на шлях своїх нереалізованих з якихось причин мрій. Тому профорієнтаційний профіль пишеться з урахуванням всіх аспектів, що цінно – й прихованих теж.
Доволі часто профорієнтація не лише про професію. Є ситуації, коли звернення до профайлера та пошук власної ідентичності рятує дитину у найважливішому сенсі цього слова. Коли дитина втратила повагу до сімʼї або потрапила під вплив однолітків з сумнівним вихованням та проблемними поглядами, коли має схильності, а її оточення штовхає до деградації та знецінення себе, то своєчасне звернення рятує ситуацію. Коли батьки мають підозру чи бачать дивну поведінку дитини, то саме профорієнтація допомагає вчасно спрямувати дитину у необхідний напрямок занять та не викликати відразу до навчання, вертає цінності та перспективи.

Наведу уривок з профорієнтації щодо 13-річної дитини, що вчасно допомогла родині уникнути складнощів їх донечки із соціумом. Запит від батьків: «нас цікавить вибір професії, але дитина стала поводитись дуже дивно, допоможіть розібратися». Це одна восьма всієї роботи.
«Дитина активно вийшла із віку самоідентифікації себе в рамках сім’ї. Батьки поки що не усвідомили, однак вона стала приймати рішення вкрай самостійні з питань, які належать до її особистого здоровʼя та безпеки, не розуміючи наслідків (наводжу конкретні приклади).
Зараз це особистість, яка не відкоригована за шкалою цінностей та уявлень про життя (перелічую пункти, що становлять відхилення від параметрів прийнятної норми). Це головний ризик. Вирішення питання, вибудовування шкали цінностей потребує негайної участі з боку батьків (наводжу список конкретних кроків та дій). Якщо це не зробити – найближчим часом дитина «забуде про батьків» за досить короткий проміжок часу, і піде «на поводу» у досить «сильного лідера» своєї теперішньої компанії.
Ризики спілкування з її компанією (перелік загроз з урахуванням особливостей осіб, що оточують дитину та їх намірів).
Рекомендую їй паралельно практику складання питань, які її зараз найбільше цікавлять, що називається «без цензури» для фахівця, який на них дасть відповідь, інакше не буде конструктиву розвитку, а відповіді вона шукає і знайде не ті й не там» (додаю напрямки, що зараз захопили увагу їх дитини).
Має схильність до програмування, розробки сайтів та написання програм зі спортивних супроводжень (програмне забезпечення для спортивного напрямку). Захоплюється кінним спортом, плаванням. Може розробляти цікаві проєкти щодо макетів змагань, проєктів розрахунків та підрахунку голосів вболівальників. Дуже сильні позитивні емоції отримує від роботи над системами планування змагань та відпрацюванні нових програмних продуктів щодо безпеки цих систем».
А ось уривок з профорієнтації 14-річної дівчини з агресивною поведінкою, що потребує консультації дитячого клінічного психолога:
«Схильність до брехні – головний складний момент. Особистість, що патологічно закривається, іншими словами: з батьками вона одна, а в соціумі інша. У соціумі переважно агресивна, розв’язна та нахабна (в чому виражається), моменти розпусти і «незалежності» беруть гору (приклади).
Про сім’ю одноліткам відгукується грубо, не цінує її. Наводжу приклади: «дядям» (чоловікам з інету, як вона називає їх) каже, що «з простої нецікавої сім’ї», чим більше посилює ризики своєї безпеки.
Потяг (поки непереборний) до девіантності. Робить імпульсивні дії (перелік, які саме) від нерозуміння ризиків та наслідків.
Має хист до квіткового бізнесу: від вирощування екзотичних рослин до планування оранжерей.
Дуже артистична. Трохи пізніше зацікавиться ролями у театрі й кіно, саме зараз має сенс скорегувати її захоплення якісною студією».
Профорієнтація – напрям, що корегує та спрямовує. Іноді рятує, іноді надихає дитину. Іноді є шляхом до світла в кінці тунелю. Деякі діти навіть із задоволенням спілкуються з питань професій та розповідають про свої побажання після отримання своєї профорієнтації (до речі, частина, орієнтована на батьків, не надається дитині, вона розрахована саме для корекційної роботи спільно з батьками). Таким чином, відверте спілкування – це іноді саме те, що їх розкриває та відновлює. Не нехтуйте можливістю звернення до профайлера. Це не лише цікавий і корисний досвід, а й дієвий інструмент для налагодження взаємин між поколіннями.