Людмила Сізікова. Соціальна відповідальність бізнесу. Лише один аспект дружність до родини!
«Чоловік та жінка – чи не найзагадковіші творіння Бога. Які їх істинні можливості та призначення – головна загадка нашого життя. Від її розкриття залежить, чи зможе людство перейти на вищий щабель розвитку і наблизитися до Творця».

Ця побачена десь фраза стала для мене тригером, коли я почала думати про соціальність чоловіків і жінок. А потім про їхню соціальну відповідальність, дружність їхнього бізнесу до того середовища, в якому він існує, і до тих, з ким вони його створюють, тобто до персоналу і їх сімей.
Чи існує різниця між чоловіками та жінками-власниками бізнесу в розумінні та відчутті соціальної відповідальності? По-різному чи однаково вони сприймають цю відповідальність у соціальному та бізнесовому середовищі?
На простому життєвому прикладі це можна пояснити так: купуючи штори в новий дім, чоловіка буде, передусім, цікавити їх вартість, навіть якщо він розуміє, що чим дорожче, тим, як правило, краще. Жінка буде розбиратись в деталях – яка тканина, хто виробник, який колір, функціональність, чи не шкідливо для здоров’я, зору тощо.
Тобто різниця в куті зору, в підходах до вирішення питання?
У чоловіків в бізнесі кут зору більше орієнтований на результат – дохідність бізнесу; у жінки, як правило, – на якість бізнесу, його соціальну складову, його потрібність для людини. А ще – на привабливість і красу. То чи однаково власники/власниці бізнесу думають про соціальну відповідальність бізнесу, про те, наскільки дружнім він є для суспільства та, що не менш важливо, для родини? Як засвідчує досвід, кут зору може бути різним, але рівень відповідальності підприємців практично не залежить від статі.
І тому, якщо відкинути емоційну складову цих роздумів, то слід визнати, що у сучасному світі бізнес перестає бути лише інструментом для отримання прибутку, а має не лише економічну, а й соціальну місію.
Соціальна місія полягає у взятті на себе добровільних (на жаль, найчастіше саме добровільних, а не визначених законом!) зобов’язань компаній перед суспільством, спрямованих на покращення соціального, екологічного та економічного середовища суспільства. Науковці говорять, про такі форми прояву соціальної відповідальності бізнесу, як: етичне ведення бізнесу – прозорість, чесність, дотримання законодавства, боротьба з корупцією; турбота про персонал – гідні умови праці, соціальні гарантії, навчання та розвиток працівників; екологічна відповідальність – зменшення шкідливих викидів, переробка відходів, використання «зелених» технологій; соціальні ініціативи – благодійність, волонтерство, підтримка освіти, культури, спорту; підтримка місцевих громад – створення робочих місць, інвестування в інфраструктуру.
Соціальна відповідальність бізнесу – це не просто тренд, а необхідність. Компанії, які інвестують у сталий розвиток, отримують довгострокові переваги: лояльність клієнтів, міцну репутацію та стабільне майбутнє. Навіть невеликі зміни у політиці соціальної відповідальності підприємства можуть призвести до значного соціального ефекту.
Але я хочу поговорити лише про один аспект – турботу про персонал, точніше про політику дружності до родин на підприємстві. Це дійсно важлива опція кожного підприємця.
У 2022 році комітет жінок-підприємниць Київської ТПП був партнером проєкту, який вела Реміснича Палата м. Кобленц, Німеччина. В рамках цього проекту ми провели серед жінок-підприємниць конкурс «Підприємство, дружнє до родини» одночасно з усіма іншими партнерками проекту – асоціаціями і комітетами жінок-підприємниць Чорногорії, Сербії, Хорватії, Албанії, Косово і Македонії. З урахуванням воєнного стану і відкритої агресії рф конкурс оголосили лише серед жінок-підприємців, членів комітету жінок-підприємниць КТПП.
Переможниця цього конкурсу, співвласниця і Генеральний директор ТОВ «Компанія «ФАВОР» Раїса Михайлова в листопаді 2022 року взяла участь у фіналі цього міжнародного конкурсу в м. Бар, Чорногорія і посіла перше місце в номінації «Від 20 працюючих до 100»! І це, до речі, вже був 7-ий поспіль міжнародний конкурс!
Вже в наступному 2023 році Київська ТПП провела такий конкурс серед членів КТПП і ми маємо його прекрасні результати. Цей конкурс вже став нашим палатівським надбанням! Цікаво те, що ми отримали багато нарікань, що не допустили до участі у конкурсі власників бізнесу-чоловіків, які розповіли про прийняті ними на виробництвах концепції про створення дружніх до родини підприємств і про ту величезну увагу, яку вони приділяють цьому питанню. Тому в 2025 році конкурс «Підприємство, дружнє до родини», ми маємо намір провести для усіх власників бізнесу!
Так що ж це таке – створити підприємство, дружнє до родини? Яка місія в це закладається, що в цій капсулі є для створення майбутнього гармонійного і прекрасного суспільства?
Отже, мета – це підтримка та популяризація дружніх до родини підприємств заради забезпечення кращих можливостей для працівників у досягненні балансу між роботою і родиною, а, також у професійному та кар’єрному зростанні.
Значимість і суть – під час проведення конкурсу керівник чи власник підприємства зможе протестувати та зробити дієвішою і кориснішою для власного підприємства політику лояльності до своїх працівників, прийти до розуміння їх потреб, пов’язаних не тільки з виконанням виробничих завдань, а і з необхідністю поєднання з роботою їхніх особистих інтересів, задоволення яких повною мірою впливає на інтенсивність і якість їхньої праці на виробництві.
Цінність і надбання – участь у конкурсі продемонструє підтримку керівником підприємства сучасної політки дружніх до родини підприємств, сприятиме укріпленню і розвитку сімейних відносин працівників, що свідчитиме, зокрема, і про перевагу конкретного підприємства перед іншими підприємствами в певній галузі або регіоні.
Ну а про правила участі в конкурсі – це вже окрема розмова. Не для журнальної статті.
Для мене головне – бачити, що суспільство і бізнес розвиваються в правильному напрямку і що правильне налаштування виробничих процесів і створення гармонійних стосунків між людьми на підприємстві, між власником і колективом, а також увага до родин працівників – це не паралельні процеси й не різні погляди. Це й є наше справжнє бачення світу, себе в ньому та усвідомлення кожним з нас власної відповідальності за майбутнє.